E-sport jeszcze niedawno był zjawiskiem niszowym, którym interesowała się tylko wąska grupa odbiorców. Dziś jednak staje się zjawiskiem globalnym, które przyciąga miliony fanów z całego świata. Niewątpliwie najistotniejszym katalizatorem w tym zakresie są transmisje na żywo z wydarzeń e-sportowych, dzięki którym jest on bardziej dostępny dla mas i umożliwia cieszenie się e-sportem w każdym zakątku świata. Za każdym razem, gdy odbywają się jakieś ważne rozgrywki e-sportowe, na Twitchu czy YouTube’ie zbierają się miliony fanów, którzy wspólnie oglądają i komentują dane wydarzenie, przeżywając razem emocje.
Dziś jesteśmy w miejscu, w którym technologia przesyłania strumieniowego stoi na bardzo wysokim poziomie i cały czas podlega kolejnym innowacjom. Aby zrozmieć poziom zaawansowanie tej technologii wystarczy spojrzeć na Verde Casino i inne kasyna internetowe, gdzie dostępne są gry hazardowe na żywo od takich marek jak Evolution czy Pragmatic Play, które pozwalają doświadczać hazardu online niczym hazardu rzeczywistego, w realnym kasynie stacjonarnym.
Te liczne innowacje i trendy w technologii streamingu sprawiają, że przyszłość transmisji e-sportowych mieni się w jasnych barwach. Postęp technologiczny pozwoli jeszcze bardziej zwiększyć zaangażowanie widzów i zrewolucjonizuje sposób doświadczania transmisji z wydarzeń e-sportowych, oferując jeszcze większą interakcję fanów z ich ulubionymi grami i graczami.
Integracja wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości
Niewątpliwie jedną z najciekawszych innowacji w świecie przesyłania strumieniowego jest aspekt integracji technologii wirtualnej rzeczywistości (VR) i rzeczywistości rozszerzonej (AR). Implementacja tych technologii do transmisji e-sportowych może wnieść do całej branży powiew świeżości i na nowo zdefiniować kwestię doświadczania rozgrywek podczas oglądania streamów na Twitchu czy YouTube’ie.
Dzięki technologii VR i AR widzowie e-sportowi będą mogli doświadczyć niezwykle immersyjnych transmisji. Zakładając swoje gogle VR, będą mogli śledzić rozgrywki w zupełnie nowy sposób. Nie będą już „z boku”, przed komputerem lub telefonem, tylko będą w samym centrum akcji, czując niemal te same emocje, które odczuwa w tym momencie ich ulubiony gracz. Krótko mówiąc, technologie te zapewnią widzom jeszcze bardziej wciągające wrażenia wizualne, które zdecydowanie wykraczają poza tradycyjny ekran.
Co prawda, aby tego typu innowacje były na porządku dziennym minie z pewnością jeszcze trochę czasu, ale nie da się ukryć, że wszystko idzie w dobrym kierunku. Zestawy VR są dziś coraz bardziej zaawansowane i coraz bardziej dostępne, gdyż ich cena nie jest taka zaporowa, bo przykładowo gogle Oculus Quest 2 128 GB można już spokojnie kupić poniżej 1400 zł.
Zaawansowana personalizacja transmisji
Sztuczna inteligencja można znacząco wpłynąć na jakość transmisji e-sportowych w zakresie personalizacji. Jako że zaawansowane algorytmy SI mogą w mgnieniu oka przetwarzać olbrzymie ilości danych, powszechnie są wykorzystywane do analizy wielkich zestawów danych, aby na przykład posegregować użytkowników według ich preferencji i zachowań.
Fakt ten może być skutecznie wykorzystany w technologii przesyłania strumieniowego, dzięki czemu w przyszłości transmisje e-sportowe będą spersonalizowane do granic możliwości. Taka personalizacja będzie obejmowała takie obszary jak:
- kąt kamery,
- język transmisji,
- komentarz,
- interaktywne nakładki.
Za sprawą wysokiego poziomu personalizacji, która będzie oparta na dotychczasowych preferencjach, zwiększy się przede wszystkim komfort oglądania i ogólne wrażenia. Korzyści będą też po stronie platform streamingowych, bo dzięki zwiększonemu zaangażowaniu widzów w rozgrywki, zwiększy się konwersja, co zagwarantuje lepsze wyniki w obszarze monetyzacji.
Nowe strategie monetyzacji
Wiele wskazuje na to, że przyszłość transmisji e-sportowych na popularnych serwisach streamingowych przyniesie nowe metody monetyzacji, które pozwolą generować jeszcze większe zyski. Transmisje nie będą się już ograniczały wyłącznie do tradycyjnych reklam i sponsoringu, tylko będą eksplorować nowe możliwości, takie jak choćby mikrotransakcje, które są dziś coraz popularniejsze nie tylko w ramach samych gier.
Mikrotransakcje w transmisjach live z wydarzeń e-sportowych mogłyby pozwolić graczom na zakup określonych, ekskluzywnych elementów w grach. Taki zakup w pewnym sensie wspierałby konkretną drużynę lub gracza, dzięki czemu widz czułby jeszcze większe zaangażowanie w e-sportowe widowisko.
Ponadto ewolucje mogą przeżyć aktualne modele subskrypcyjne na Twitchu, w których mogą zostać zaimplementowane dodatkowe mikrotransakcje. W takiej wizji subskrypcja danego kanału e-sportowego mogłaby zapewnić widzom wielopoziomowy dostęp do różnych treści, gdzie z każdym kolejnym zakupionym poziomem, widzowie zyskaliby coraz lepsze benefity. Może to obejmować na przykład brak reklam, wywiady na wyłączność z graczami po spotkaniu czy treści niedostępne publicznie, takie jak nagrania zza kulis.
Ulepszone transmisje na urządzeniach mobilnych
Smartfony i tablety są dziś z każdym rokiem coraz popularniejsze, a widzowie e-sportowi coraz chętniej śledzą treści e-sportowe i oglądają rozgrywki w swoich ulubionych grach za pośrednictwem urządzeń mobilnych. To sprawia, że rozwój transmisji na żywo musi w coraz większym stopniu uwzględniać aspekt oglądania transmisji z poziomu urządzeń mobilnych, czyli z wykorzystaniem smartfona lub tabletu.
Tym sposobem innowacje w świecie streamingu będą obejmowały takie obszary jak mniejsze opóźnienia czy wyższa rozdzielczość na telefonach. Będą też dążyły to tego, aby uzyskać jak najniższy zużycie baterii, tak aby gracze w podróży nie musieli się martwić, że w najważniejszym momencie rozgrywki padnie im bateria. Ponadto dzięki technologii 5G, która zapewnia jeszcze szybsze i stabilniejsze połączenie internetowe, streaming mobilny pozbędzie się wielu ograniczeń, dzięki czemu będzie jeszcze bardziej atrakcyjny.